16 jan. 2012

PLOCKAPYNTOS, hemmets osynliga och odyrkade gudinna.


Hon plockar, plockar och plockar tills svetten glänser i pannan på henne. Men hon får aldrig någon cred eller uppmärksamhet för det. Ingen ser henne. Hennes uppgift är svår att ta på. Det är lättare att se när någon damsuger, diskar, tvättar, byter däck eller skurar toaletten.

Men hur skulle det se ut om hon strejkade? Inte plockade upp posten från golvet. Inte lade tillbaka böckerna i bokhyllan. Inte plockade in tallrikarna från bordet. Inte ställde in skorna i skohyllan. Inte plockade ur barnens gympapåsar, inte packade upp efter familjens utflykter... Det skulle troligtvis se ut som det gör här hemma mestadels. 

Men i helgen gjorde jag ett ryck "plockade" i två timmar men INGEN såg eller uppskattade det. Då tappar man lätt suget. Dock kände jag att kommande veckan blir lite lättare när jag inte behöver vada fram i leksaker och kläder. Jag har t.o.m lagt fram kläderna som barnen ska ha på sig på dagis i morgon. Någonting måste ha hänt mig. Kanske det här nya året blir lite mer ordning och reda. Kanske så inser jag att jag faktiskt spar tid på att hålla i ordning?

Jag har många väninnor som är Plockapyntos, dvs dom plockar och fixar utan att någon ser eller visar uppskattning för det. Har en god vän som lämnade familjens gemensamma resväska ouppackad i två veckor bara för att se om någon annan skulle plocka upp innehållet. Den förblev ouppackad tills hon packade upp.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar