6 feb. 2012

Man försöker komma ikapp

Vi springer och springer i detta hjul som kallas livet. Jagar deadlines. Försöker hinna ikapp. Och till slut inser man att hur fort du än springer så hinner du aldrig ikapp för det kommer alltid mer som läggs på den där "att göra" lista. Det kommer aldrig att sluta snurra förrän du hoppar av. Och hjulet går bara snabbare och snabbare ju snabbare DU jobbar på.

Man kan ju välja att hoppa av och vila lite och sedan hoppa på igen. Vissa vill hoppa av på riktigt och aldrig mera gå upp igen. Medan för andra räcker det med att ta en tre veckors surfsemester. Andra är föräldralediga och vissa andra går på drejkurs.

Eller som en tjej jag träffade idag. Hon jobbar halvtid som skribent/copy och sedan skulpterar hon en dag i veckan för att hon älskar att jobba med händerna. Tycker det låter som ett superbra upplägg och blev genast inspirerad av vårat möte.

För jag tror inte man hämtar energi inne i ekorrhjulet utan det är bättre att hämta den utifrån. Även om jag träffar härliga människor i mitt jobb som kan ge mig energi och inspiration så känner jag att saker jag gör utanför mitt jobb verkligen ger mig energi.

Men det är DU som bestämmer. Du sätter upp dina egna morötter. Det finns alltid ett val. Du bestämmer VAD som är viktigt i ditt liv och sedan springer du mot det. Det är lätt att glömma  när man är inne i det där hjulet som kallas livet. Så hoppa av ibland och vila och fundera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar