19 mars 2012

GÖR DET DU ÄLSKAR.



Vad underbart att bara få slukas upp av det man älskar och glömma allt annat. Att slippa skilja på jobb och fritid. Att få känna att jobbet inte alls är jobbigt utan bara så otroligt kul! Att brinna och köra på tills man däckar av utmattning. Att alltid prioritera jobb. JOBBA, JOBBA, JOBBA...

PANG! Plötsligt slår det en. Vad var det egentligen som var så roligt?

Att du skippade den där middagen med kompisarna? Eller att du prioriterade jobb framför den där resan som du och din kille skulle ha gjort? Eller att du hoppade över luciatåget som barnen hade?

Jag tror att alla som brinner för sitt yrke någon gång har funderat om det har varit värt alla uppoffringar som man gjort för att i stället få jobba.

Jag ångrar inte för en sekund att jag omvandlat min hobby till mitt jobb. MEN jag har lärt mig och försöker lära mig att inte bara jobba. Utan att även få in annat i mitt liv. Barnen hjälper mig. De får mig att tänka på annat. När jag är med dom så kan jag inte jobba.

Pratade med en vän som precis som jag har gjort sin hobby till sitt yrke. Hennes sambo tyckte att hon skulle skaffa sig en hobby vid sidan om jobbet. Jag är faktiskt beredd att hålla med. Det är bra att ha "någonting" utöver jobbet. Men vad skulle det kunna vara? Själv gick jag länge utan en hobby. Sedan kom jag på. En hobby kan vara vad som helst. Så startade jag denna blogg.

2 kommentarer:

  1. Har lärt mig massor om mig själv och livet efter att jag skaffade mig en hobby som krävde att jag tog mig hemifrån (läs: till stallet). Till en början tänkte jag ta med mig äldsta barnet, så att han kunde få mer stallvana, men sedan insåg jag att det bästa för MIG var att ha en dag själv i stallet. Man måste ju få vara lite ego ibland

    SvaraRadera
  2. En fantastisk hobby. Att rida. Min far och hans fru har börjat rida och dom älskar det. Varje semester dom tar är numera en ridsemester. Tänk vad kul att upptäcka något nytt. Och som du skriver man lär känna sig själv på ett sätt. Man sätter sig själv i en ny situation. Man ger sig ett självförtroende eller rättare sagt en självrespekt.

    Jag skulle säga att det är bra för ALLA hela familjen om DU tar en egen dag i stallet. Du är säkert en bättre mamma om du får den där egna tiden. Du kommer orka ge mer tillbaka.

    Jag vet i alla fall att jag blir en bättre person om jag unnar mig något själv som jag mår bra av. Som fyller på mina batterier. Du vet det är enklare att ge om man är ett äpple än ett äppelskrutt *blink*

    ...Men det är inte lätt att hitta en Hobby. Man får anstränga sig lite.

    Lycka till på hästryggen!

    SvaraRadera