30 mars 2012

Nu är det dax!

För ett antal år sedan skaffade jag en kolonilott. Enligt vissa bara för att impa på killar, men enligt mig själv så var jag faktiskt intresserad av odling... i alla fall till en början. Dock blev jag utkastad ur kolonigruppen då jag odlade "olagliga grödor".

Jag hade nämligen en gröda som jag fastnat för, och det var mynta. Perfekt för Mojito som då var favvodrinken. Men OJ vad den växte och spred sig. Det blev till ett monster. Spred sig till grannarnas lotter. Tills föreningen kastade ut mig. Man fick tydligen INTE odla mynta.

Men nu är det dax igen. Jag har åter gett mig in på att börja odla. Och redan nu är det dags att börja "förodla". Vill du ha te x paprika eller tomatplantor till sommaren. Så skynda dig och spring iväg och köp frön. Man låter en liten planta växa upp först i en liten kruka. Sedan planterar man om den i en större kruka.

Vi får se hur det går denna gång. Nu är det inte mynta utan; sallad, paprika, tomat, gurka, solros mm.

Någon som inte verkar vara stressad är den där bebben. Lägger min förhoppning på leverans i helgen.

Ha en skön helg så ses vi kanske på måndag!

2 kommentarer:

  1. Jag skulle vilja fylla hela kajen i Umeå med kolonilotter...älskar kolonilotter och skulle absolut ha en om jag bodde i stan!

    På måndag är den bra dag att föda barn...då får hxn dela dagen med mig!!! Å Per Elofsson... :)

    ha en bra helg! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men eller hur! Varför är det en parkering på bästa stället mitt i stan. Tänk vad fint med små lotter där. Lämna in det som förslag!

      Måndag. Låter som en bra dag. Idag lördag händer det nog inget i alla fall... tredje barnet trodde man ju skulle komma tidigare... trodde absolut att det skulle bli ett Mars-barn men nu lutar det åt April.

      Kram till dig o familjen!

      Radera