20 apr. 2012

Vad utgör din identitet?


Det var fel på sjukhusets datorer så min lilla pojk har fått vänta på sitt personnummer. Det fick mig att fundera kring det här med identitet. Vad utgör en identitet? Ett personnummer är ju en sak. Men vad gör att du är du och jag är jag.

Vi identifierar oss ofta med ett jobb, en hobby, vårt ursprung mm. När det gäller våra barn kan vi till en viss del försöka påverka deras identitet. Försöka få dom till att välja en viss väg. En viss idrott. En viss skola. Försöka få dom att umgås med "rätt" kompisar. Vi kan försöka styra våra barn i den riktning vi tror är bra för dom. För deras framtida identitet. Vi kommer att påverka våra barn vare sig vi vill det eller inte. I alla fall till en viss del. Men när våra barn är flygfärdiga kommer dom själva att välja vilken väg dom vill gå. Oavsett vad vi säger. Om dom har en stark självkänsla.

Jag kommer att försöka ge mina barn en stark självkänsla. Så att de kan säga emot mig om dom inte vill eller tycker samma sak som jag. Jag skulle vilja ge dom en inre styrka. Så dom kan säga "nej tack" när det verkligen gäller eftersom jag inte kommer kunna vara med dom resten av livet och hålla handen.

Man skapar sin identitet under livets gång. Men alla har olika förutsättningar. Har du en svår sjukdom som så präglas ju ditt liv av denna ständiga kamp mot sjukdom. Och din personlighet blir en del av den. Jag brukar gå in på denna bogg och läsa om lilla Lilly. Håller tummarna för att hennes liv i framtiden kommer att präglas av allt annat än sjukdom. En riktig liten vardaghjälte som får mig att känna respekt för livet.

Önskar dig en bra helg. Vem du än är. 

( Hoppsan, nu avslutade jag som Jack Killian i "En röst i natten". Som jag nog var lite kär i när jag var liten)

2 kommentarer:

  1. Underbara tankar. Hoppas också på samma resultat som du för mina kiddisar. Med bra självkänsla har man alla förutsättningar att må bra och göra det man vill här i livet.
    Ja du, coola Jack var en pudding:-)

    SvaraRadera
  2. Ja vad vore en röst i natten utan honom. Yes. Självkänsla is the shit.

    SvaraRadera