13 juni 2012

Ta bort din äckliga unge från min bäbis tack!

Åhhh hon tycker så mycket om bebisar säger mamman om den smutsiga, dreglande, förkylda femåringen som hänger över barnvagnen och petar och nyser MIN bebis rakt i ansiktet... 

Ska man införskaffa en kofösare? Och i så fall ska man ge en stöt till föräldrarna eller till ungen? Jag menar om snoret hänger ner till galoscherna känner man inte att gränsen går vid att "TITTA PÅ BÄBISEN"?

Vi pratade om detta på föräldragruppen idag och alla har varit med om det. Att ens lilla bebbe blir attakerad av en större bebisälskande unge.

Personligen kommer jag ha uppe garden och vara stenhård - titta gärna men inte röra. Men det kommer inte att bli lätt, dom är som små magneter bebisarna. Men de stora barnen mår nog bara bra av att man säger till dom vad som gäller... För deras föräldrar verkar då inte göra det.

Är det någon som har ett tips om vad man ska säga till de snoriga monsterna? 



5 kommentarer:

  1. Jag har ett äldre barn och råkar ut för det där dagligen när jag hämtar på dagis. Jag får lyfta bort barn som klättrar upp på vagnen! Det som är bra är att man inte behöver vara så himla rädd för att såra barn, bara vara ärlig och rak: "Jag vill inte att du pillar på min bebis!" eller "Du får gärna titta men jag vill inte att du rör den". "Låt bebisen vara, den sover".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som om du har rutin. Bra tänkt det där med att man inte ska vara rädd för att såra barnen. Dom verkar ju gilla när dom vet vad som gäller. RAK OCH ÄRLIG. Så får det bli. Tack för tipset

      Radera
  2. Min stora tjej är bäst på att säga ifrån, det är nämligen "hennes" bebis och då får ingen annan än hon kladda:-) hon blir helt enkelt lack om något annat barn vill ta på lillan - alltså problem solved när stortjejen är med vilket hon oftast är:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Perfekt liten livvakt du verkar ha där Ha ha. Ja barn är bättre på att vara tydliga med dom vill. Vi borde lära av dom. RÖR INTE MIN BEBIS :-P

      Radera
  3. Fös bara bort ungen, du behöver inte säga något.

    SvaraRadera