17 juli 2012

Man vet att det regnar när mobilen säger det.


Eller?

Folk verkar ha slutat stoppa ut huvudet för att se efter själva. Sol, nej det kan inte stämma här är ju ett moln med regn. Himlen måste ha fel.

Vi är verkligen väderfixerade i Sverige. Och det kanske inte är så konstigt. Man måste ju alltid veta innan man går ut genom dörren. Vad ska jag ha med mig idag då? Jacka? Halsduk? Bikini? Regnställ? Vi måste alltid vara redo för att vädret slår om. Kanske därför vi är så jäkla väderstressade. Och då tänka på att man ska ha med sig en full mundering till fem personer kan ju ta lite på krafterna.

Själv är jag inte så extremt stressad som vissa andra verkar vara. Men visst är det skönt när man slipper tänka så mycket på vädret. När man kan slappna av. Det är nog en del av tjusningen att åka på semester. Man vet. Det är antingen varmt eller kallt. Man kan slappna av och bara vara.

Just nu åskar det ute OCH är sol. Märkligt. Personligen så älskar jag när det är ett riktigt busväder. När man kan sitta inne och höra regnet smattra mot rutan och vinden blåsa. Att somna till regn är magiskt. Man känner sig som en del av moderjord på något sätt.

2 kommentarer:

  1. Har varit med om busväder här i Florida VARJE kväll och natt. Nu är barnen inte åskrädda längre! SKÖNT!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men oj. Hoppas ni haft bra väder på dagen?!

      Min mor är jätterädd för åska men det fick jag först reda på i vuxen ålder. När hon var liten sprang alla och satte sig under bordet när det blixtrade. Men på den tiden var det nog farligare oxå. Hon ville inte överföra sin rädsla till oss. Och så blev det, jag är inte alls rädd när det är åskväder.

      Sedan blev min far paradoxalt nog nästan träffad av blixten. Han stod bara några meter ifrån trädet där blixten slog ner.

      Skönt att dina barn inte är rädda. Att vara rädd är ju inte bra. Men jag tycker det är lite svårt. Man vill ju att dom ska ha respekt för blixten. Man måste ju tala om att dom ska vara försiktiga när det blixtrar ute...hm lite trixigt det där. Samma sak med getingar. Man vill ju inte att dom ska vara rädda men dom ska ju vara försiktiga.

      Men vad härligt med Florida. Värme.

      Radera