13 aug. 2012

Jag funderar på att gå till vapenaffären


...och inhandla tre stycken ljuddämpare. 

För Jesus vad barn kan låta högt. Jag har ingeting emot att dom pratar (eller i alla fall inte ibland) men måste dom SKRIKPRATA!!!??? Jag kommer dock från en familj där alla pratar högt men inte SKRIKHÖGT.

Eftersom barn (och även vuxna) som bekant har svårt att förstå ordet "INTE". Så hjälper det föga att säga - Skrik INTE. Jag brukar nu säga - Jag hör bara vad ni säger om ni pratar tyst och låtsas inte höra om dom skrikpratar. 

Är det någon som har något briljant tips om hur man får barnen att prata i normal samtalston? Snälla dela med dig.



6 kommentarer:

  1. Väntar med spänning på ev tips... :)

    SvaraRadera
  2. Väntar också, någon?... :)

    SvaraRadera
  3. Kanske, kanske inte. Var på en kurs för många år sedan på arbetet. Där blev jag uppkallad på scen och fick sitta mitt framför en man som pratade tystare och tystare och jag följde efter hans beteende. Till slut hörde ingen vad vi sa och jag förstod inte vad som hände. Kan vara ett tips att följa efter.
    Annars kan jag berätta att själv var jag mycket högljudd som barn, min far sa att jag antingen skulle bli präst eller auktionsutropare, röstresurserna hade jag. Som tur var hade jag andra resurser (inget fel på präst eller auktionsutropare men jag hade andra planer). Man kan säga till barnen att man inte hör vad de säger eftersom de säger orden för högt./A

    SvaraRadera
  4. Som pedagog så brukar jag försöka sänka rösten när eleverna drar igång och börjar låta massor i klassrummet. Dom kan inte höra vad du säger när du pratar tyst(-are) om dom inte själva sänker ljudnivån. Detta har jag dock inte provat på egna barn eftersom jag inte har några men det funkar som sagt iaf i skolan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har nu testat titt tips - det funkar! Tack!!!

      Radera