7 nov. 2012

Fördelar med barn




Dax att rannsaka sig själv. Lyfter jag bara fram det hemska med att ha barn??? Funderar...Hmmm... ja, det gör jag nog mest. Men det finns så många andra som lägger upp gullepluttesnutte bilder och skriver om hur fantastiska deras dagar är med barn... Så tänkte jag att jag kan lyfta fram något annat. 

Men OK här kommer lite fördelar ...fyll gärna på ni som har fler.

Man...

... slutar vara så egocentrerad
... får en gratis utbildning i projektledning - under kaos.
... blir jävligt snabb på att äta
... lär sig att snabbt se situationer i förväg
... får vara chef
... lever i nuet
... myser och gosar obegränsat
... får motion 
... får en krävande hobby
... blir plockmästare
... får vara ute mer - även vid dåligt väder
... får skratta ofta
... får chansen att läsa om dinosaurier
... kan äta ketcup varje dag
... lär sig säga NEJ
... lär sig prioritera
... lär sig dricka kaffe
... kan få ett leende som gör kroppen alldeles varm
... får åka rutschkana igen
... får sjunga massor, och ingen klagar på falsksång
... tittar på molnen och hittar figurer
... har picknick på golvet
... kollar tecknat
... läser fina sagoböcker
... lär sig öppna dörrar med en fot
... får öva på att tänka samtidigt som tre barn skriker
... lär sig att prata med myndigheter (försäkringskassan, kommunen)
... lär sig serviceyrket från grunden
... får barnbidrag (även om det bara täcker blöjor)
... växer som människa ( trodde aldrig min mage kunde bli så stor)
... och så mycket mer

6 kommentarer:

  1. Det handlar om att kunna se livets alla skiftningar. Vi fångar dem på olika sätt. Du med fantastiska illustrationer och jag med texter. Hur det än är handlar det om att på något sätt hantera alla miljoner utmaningar man möter varje dag. Både fina och svåra. Och oavsett. Så är det ju ens liv. Ett liv som man aldrig kulle vila vara utan. /från en annan trebarnsmor

    SvaraRadera
  2. "Vi kör om en bil med ett äldre par (läs 50 år)som sitter helt harmoniskt, "hela och rena" och kanske lyssnar på musik på väg någonstans" så här beskriver min mamma en situation när vi, hela familjen (dvs jag och min bror som bråkade hela tiden), två katter, växter och allt annat mellan himmel och jord som bara MÅSTE med till landet i början av sommaren, för väldigt länge sedan.
    Min mamma vänder sig sedan till min pappa och säger "tänk att få ha det sådär". Och ja, nu har dom "sådär" och istället är det jag som sitter i förarsätet och upprepar till min man vad mamma sa för väldigt länge sedan.

    Kanske sitter du i lugn och ro och läser dom här fantastiska blogginläggen en dag, om flera år, när barnen flugit ut och bara kan njuta av allt du fått vara med om.

    Hoppas du då läser en massa fler blogginlägg än vad du redan producerat. Dom är fantastiska och jag vill bara se och läsa mer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken härlig historia! Såg det framför mig. Och så sant. Det är intressant det där hur man helt plötsligt befinner sig i en situation som ens föräldrar hade när man var liten... kusligt ibland vad man blir påverkad.

      Kul att du vill se fler blogginlägg...ska fortsätta så länge jag tycker att det ger mig något.

      Radera
  3. Precis så, hon i svart är jag :) Lockar i håret och allt.

    Det är den första fördelen jag känner mest för. Jag är rädd att bli en bitter gammal egoistisk hagga. Men är det inte ganska egoistiskt att skaffa ett barn bara för att bli mindre egoistisk? Jag vet inte jag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då satte jag den :-) Denna illis var till dig.

      Det är ju BARA en EGOISTISK handling att skaffa barn! Barnet finns ju inte. Vi är redan överbefolkade så inte tillför man ju något till jorden direkt. Om man inte adopterar. Om inte ens barn blir personer som kommer på ett sätt att rädda planeten från allt skit vi har för oss såklart.

      Det finns otroligt många som INTE har barn och gör MER för sin omgivning än dom som har barn. För dom har tiden. Vi förpestar mest med blöjor och skrik...

      Lycka till med ditt "val" om du skaffar barn eller inte... du behöver ju inte skaffa tre. Ett räcker kanske he he

      Radera