8 maj 2013

Nolltolerans mot stök


Nu har vi infört Nolltolerans mot att inte städa undan efter sig här hemma. Nu kanske någon tror att jag är "vän av ordning" men det är tvärt om. Jag är definitionen av stök.

Jag har aldrig prioriterat städning. Har aldrig tyckt det varit viktigt.

Jag har alltid varit lite rädd för människor som har för mycket ordning och reda. För städat. För polerat. Vad är det för fel tänker jag genast. Vad vill dom dölja. Om jag någon gång har dejtat en kille som har FÖR ordnat. FÖR städat. Då har jag sprungit i andra riktningen. Shit han måste vara en American Psycho person. Eller kanske är han som mannen Julia Robert var gift med i Sova med fiender. Det rimmar inte med mig. Jag måste fly.

Och min ursäkt har varit att JAG som är en kreativ person måste vara fri i att ha det lite stökigt. Jag måste kunna vara lite "all over the place". För att kunna vara kreativ. Men jag inser nu när jag har tre barn att det inte funkar. Det måste bli lite ordning i kaoset. Men var börjar man då om man är en genomstökig person? Då man inte har några naturliga tendenser till att hålla ordning. Jo, vi börjar med att införa Nolltolerans mot att inte plocka undan. Det blir som en ny lag här hemma.

Vi får se hur det går. Många säger ju att ränderna aldrig går ur. Men jag ska försöka tvätta bort skitränderna något. Beka dom lite.

Önska mig lycka till!

P.S har du några tips på hur man håller ordning så tar jag gärna emot dom D.S

6 kommentarer:

  1. h e m s t ä d n i n g

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åtminstone inbillar jag mig att det är lösningen. Vi får se, vi har precis beställt ett städabonnemang. Vårt problem är att vi aldrig prioriterar att städa så det blir oftast riktigt skitigt här innan vi gör något åt saken. Som jag föreställer mig kommer vi nu att tvingas plocka iordning innan städdagen och sen blir det städat och rent här hemma - hurra! Jag hoppas nolltoleransen fungerar för er!

      Radera
    2. Ja då blir man tvungen att plocka undan. Så tänker jag oxå. Man tvingar fram en handling hos sig själv.

      Radera
  2. Jag vill också ha tips! Just hemstädning verkar vara det mest städ och stresskrävande någonsin eftersom det måste vara undanröjt innan städpatrullen kommer så att de kan dammsuga, skura, damma osv...eller? Det är ju det förbannade plocket som tar mest tid och är pissjobbigt å tråkigt + ALDRIG tar slut eftersom man plockar in tio saker medan ungarna river ut ca hundra... Jag är ju tyvärr också en person som sprider saker omkring mig och tycks vara omöjlig med att lägga tillbaka var sak på sin plats (som min man). Att leva med en smått galen pedant är krävande för båda parter och trots att jag precis som du bara vill ha allt på rätt ställe, ordning o reda för att dagens stöksituation också känns ohållbar så gåååår det bara inte?! Hur GÖR man? Vi bor ju två vuxna å tre barn på 70 kvm = konstant kaos och en man som nästan får hjärnblödning var o varannan dag....hm.... Jag ska dock försöka läsa en bok med tips om hur man konkret skapar ordning i livet "Klart - Bli superstrukturerad på 31 dagar!" heter den av David Stiernholm...när jag nu får tid (och hittar den ;) vill säga). Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man har för mkt prylar helt enkelt. Plocl plock plock. Man klarar sig garanterat på mindre. Nu har vi inte haft städhjälp på över ett år. Det gror liksom igen. Men när vi hade det i lgh vi bodde i så var det faktiskt stressigt innan killarna som städade skulle komma. Det var det. MEN det blev ju o andra sidan gjort. Sedan är det ju en kostnadsfråga för de flesta. Alla har ju inte råd med städhjälp. Vi bor oxå på samma yta och är fem. Men kidsen e små så det funkar hittills. Förut bodde vi större men det var inte mer ordning för det. Ett bra tips är att ta en stor bricka och lägga allt plock på efter en dag och sedan gå runt och lägga var sak på sin plats. Det tipset har jag haft lite hjälp av....och nu verkar Nolltollerans funka rätt OK men vi får väl se i längden. Jag säger bara Spegel! Lycka till!

      Radera